Közmeghallgatás – 2023. 11. 17. péntek 17 óra

2023. november 17-én pénteken 17 órától Cserszegtomaj Nagyközség Önkormányzata Közmeghallgatást tartott az iskola éttermében.
E délután a képviselő-testület tagjai (Elekes István polgármester, Kupár-Kovács Fruzsina alpolgármester, Liszkai Erzsébet, Bojtné Pál Szilvia, Antal László, Tolvéth Gyula Tamás, Partics Gyula képviselők), Farkas Ármin jegyző, a hivatal munkatársai és a DRV munkatársai várták a helyi lakókat -akik szép számmal meg is jelentek- észrevételeikkel.

 


Elekes István polgármester köszöntötte a megjelenteket, ezt követően az elmúlt évek történéseiről nyújtott tájékoztatást.
Valószínű hogy az új választási törvény értelmében a testületnek ez lesz az utolsó közmeghallgatása.
2019-ben amikor elkezdtük a munkát, más volt a helyzet.
2020-ban volt egy járvány, az összes településtől sok bevételt elvettek, az idegenforgalmi adó 1 forintját, a gépjárműadót, de a normatív támogatások sem voltak olyan mértékűek, mint az előző években.   
Ettől függetlenül 2020-ban is volt több beruházás, amit az önkormányzat el tudott végezni. Volt vis maior pályázatunk, és saját erőből megvalósult beruházás is. Pár nagyobb beruházás volt a Barát -, Akácfa -, Nyárfa utcákban 32 millió forint összegért. Volt a Kőhát utcán part felépítés 36 millió forintért. Voltak kisebb beruházások, amelyeket az önkormányzat saját forrásaiból fedezett, mint a világítás bővítés a Millennium és Toronyalja utcában, mely több mint 4 millió forint volt. Akkor készültek el az iskola udvarának és a kultúrház melletti játszótérnek a körbekerítése. Az iskolába vásároltunk játszótéri elemeket, mert a régieket el kellett bontani. A COOP boltnál a burkolatot is elkészítettük. Napelemes kandelábereket is javítottunk közel 4 millió forintért. Volt eszközbeszerzésünk, mely során fűnyírótraktort, fűkaszát is vettünk. E beruházásokra 103 millió forintot költöttünk.
2021-ben 115 millió forintos beruházásunk volt, amit önkormányzatunk tudott megvalósítani. Itt is volt a Barát utcán padka megerősítés, a Dr. Bakonyi Károly utcában gyalogátkelőhelyet építettünk. Beázott az orvosi rendelő, így azt is meg kellett csináltatnunk. Napelemes kandelábereket is szereztünk be közel 8 millió forint összegben.
2022-ben forrásaink nem igazán voltak kiszámíthatóak, hiszen ekkor az energiaválság nehezítette meg az életünket, oly mértékben emelkedtek az árak, mely jelentős terhet rót nemcsak ránk, de az összes önkormányzatra. Ezáltal óvatos beruházásaink voltak, hiszen tartalékolnunk kellett a kiszámíthatatlan rezsiárak miatt. 58 millió forintos beruházással zártuk ezt az évet. Megvalósult a Gesztenyés utca aszfaltozása, a Rezi úti járda felújítása,  vásároltunk egy ford kisteherautót a munkák megkönnyítése céljából.
2023-ban több pályázatot is el tudtunk kezdeni, amelyek már régóta vártunk. Ilyen volt a kerékpárút építés, amit az önkormányzat 2017-ben nyert és melynek 2018-ban már meg kellett volna valósulnia. Önkormányzatunk 2019-ben fogott hozzá a munkálatokhoz e téren. Költségeink merültek fel ezzel kapcsolatban, többek között ingatlankisajátítás  és közműfelmérés miatt. Sajnos mi is belefutottunk egy a környékünkön is már nagyon rossz hírű vállalkozóba. Hévíz volt a gesztora a pályázatnak, mi konzorciumi partnerként vettünk részt benne. A megbízott vállalkozó nem készült el határidőre, így az önkormányzat felbontotta vele a szerződést és 15 millió forintos kártérítést követelünk tőle. Sikerült elvégezni az Akácfa utca burkolatának a felújítását, mely pályázati forrásból 35 millió forintos beruházást jelentett. Vis maior pályázatunk is volt közel 50 millió forint összegben.  Sok reklamációt kaptunk, hogy az útjaink további javításra szorulnak. Miért nem tudtuk a kéréseket teljesíteni? Egyszerűen nincsen rá pénzünk.
A Rezi úti gyalogátkelőhely költsége 14 483 000 forint. Építenünk kellett járdát, közvilágítást, mivel a meglévő teljesítménye nem felelt meg az előírásoknak, terveket kellett készítettünk.  
Bölcsőde bővítésre is adtunk be tavaly pályázatot. Több kört is futottunk vele. Sok tervezésen vagyunk már túl. Idén neki is álltunk az építésnek. Ez közel 100 milliós fejlesztés lesz, melyben benne van az udvar, a berendezés költsége is. Korona utcai közvilágítása is lakossági kérés alapján történt. A Barlang utcai járda építése a testület döntése alapján szintén ez évben fog elindulni.  A 2023-ban történt beruházások teljes költsége 284 millió forint.
Amióta ez a testület működik nem emeltünk ingatlan és telekadót.
Adóbevételeink ez évben 264 millió forintot tettek ki.
Számos tervünk van jövőre is. Többek között a Pajtika utcai járda és csapadékelvezetése, orvosi rendelő feletti terület közösségi térré alakítása.
Elekes István polgármester beszámolóját követően a lakosság köréből többen is kérdéssel fordultak a testület felé, melyek a következők voltak.
Honnan hová mikor meddig fog a kerékpár út menni?
Elekes István polgármester:  A kerékpár út pályázat 2017-ben indult el.
2017-ben még sokkal több mindenre elég lett volna a pályázati forrás, mint most. Mi megörököltük a pályázatot, ez számunkra egy feladat volt, melyhez a pénzforrást az önkormányzat minden évben görgette magával. Azt azonban már lehetett látni, hogy ez a kerékpárút – amely Cserszegtomajt csupán a Dobogómajor előtti útszakaszon érintette – az eredetileg betervezett összegből nem lehet megvalósítani. Eredetileg a Dobogómajor előtti kerékpárút a hídig ment volna el, de arra már nem volt fedezett, így egy csökkentett tartalommal került megvalósulásra. A meg nem valósult részre nyert közel 76 millió forintot
az önkormányzat nem elköltötte, hanem az visszavonásra került. Én képviselőként már  2017-ben jeleztem, hogy csak akkor kerüljön aláírásra e pályázat részünkről, ha eljön legalább a Bikedi sorig. Sajnos ez nem került bele a pályázatba. A forrást már 2017-ben megkapta az önkormányzat, amikor a pályázatot megnyerte, mint konzorciumi partner. Ez az összeg évről évre bent maradt az önkormányzat kasszájába, amíg visszavonásra nem került.
Megvalósul-e Cserszegtomaj Keszthely közötti kerékpárút?
Elekes István polgármester: Annak idején Európai Uniós forrásból finanszírozta  volna az állam. Ám tudjuk, hogy az uniós források nem érkeztek meg. Úgy tudom, hogy tervek már megvannak, 2020-ban készültek el. Elmenet volna Keszthelyről Reziig, sőt a tanulmányterv szerint átment volna Zalaszántóra, Várvölgyre és onnét jött volna vissza. Ez egy biciklis körút lett volna, Gyenesdiás, Vállus, Várvölgy, Zalaszántó, Rezi és Cserszegtomaj között. Ez viszont uniós forrásból valósult volna meg. A helye és a rajz megvan, ha megjön a forrás akkor tud csak megvalósulni.  
Zalavár és Sármellék között viszont épül a kerékpárút a semmibe, ezek mind saját beruházások?
Elekes István polgármester: Nem az összes kerékpárúti beruházások uniós forrásokból valósulnak meg.
Az optikai kábel kiépítése mikor fog megvalósulni a településen?
Elekes István polgármester: Ez egy kiemelt fejlesztési állami projekt, mi kötelesek vagyunk tűrni ezt a munkát. A cég nevét és elérhetőségét közzétettük a Cserszegtomaji Krónika újságban, hiszen rajtuk keresztül lehet észrevételeket tenni. Sokan jelezték az önkormányzat számára is például a kocsibejáróba ott hagyott munkálatok miatt nem tudnak bejárni a telkükre vagy egyéb más nehézségeket, ezeket mi összegyűjtöttük és elküldtük a kivitelező cég részére.
A munkálatok elindítása előtt szerettem volna egy lakossági fórumot, ahol a lakók is elmondhatták volna a véleményüket, ki kéri, ki nem szeretné az oszlopok állítását, telkére való bekötését vagy esetleg kéri, de nem légkábellel, hanem vállalná, hogy kiépíti a saját telkén a földkábelezést. Erre azt a választ kaptam, hogy teljes mindegy hogy az önkormányzat mit akar, ez egy kiemelt fejlesztési projekt, amibe nincs beleszólásunk. Voltak olyan ingatlan tulajdonosok, akik összefogtak, hogy ne legyen az utcájukban faoszlop felállítva, mert jelentősen rontja a panorámát, a környezet szépségét, mi mint önkormányzat is egyetértettünk ezzel, így ott nem lett kiépítve az optikai kábel. Ennyi lehetőségünk volt. Én mint polgármester nem vettem még át kivitelezést, ha ez egyáltalán számítani fog. Se az oszlopok minősége, se az elhelyezése, elrendezése, se a sűrűsége nem felel meg semmilyen szabványnak. Van ahol jobbra, balra dőlnek.
Vannak olyan szolgáltatók, akik éves szerződést kötnek az internet használókkal. Jó lenne tudni, hogy januártól kell-e kötnünk ilyen szerződést?
Elekes István polgármester: Mi nem tudunk a kivitelező nevében semmit sem ígérni, hiszen ez egyáltalán nem tőlünk függ. Annyit tudunk megtenni, hogy írunk egy újabb levelet, de valószínű hogy nem fogunk  rá konkrét választ kapni. Látszik, hogy nagyon sok doboz lent van az oszlop mellett. Volt lakónk, aki behozta, mert a gyerekek elfocizták. Véleményem szerint január elsejétől nem tud elindulni a szolgáltatás. Esztergályhorvátiban sokkal előbb elkezdték a munkálatokat, mint nálunk egy jóval kisebb településen, de a faoszlopok még nincsenek is felállítva. Amit tehetünk, hogy levélben újra érdeklődünk.
Lehetne-e a Diósi utcában közvilágítást megvalósítani?
Elekes István polgármester: Minden évben az önkormányzat közvilágítás fejlesztésre elkülönít egy összeget, mellyel a lakosság igényének megfelelően fejlesztést valósít meg e téren. Az optikai kábel faoszlopainak megépítésének kivitelezését én csak úgy írtam alá -bár mindenképpen megvalósult volna e projekt-, ha az optikai kábel faoszlopokra feltehetjük a közvilágítást is.  Fel fogjuk írni az igényeket. Látni fogjuk, hogy mennyi új kandeláber kell majd venni vagy cserélni. A Diósi utcában úgy szólt a szerződésünk, ha lesz pályázat amivel az utat rendbe tudnánk tenni, akkor mivel önkormányzati területre vannak rárakva ezek a faoszlopok, azokat kijjebb kellene tenni pár méterrel. Azt is vállalta a kivitelező, hogy amennyiben lesz pályázati forrás akkor kiteszik a határvonalra az oszlopokat majd. Probléma, hogy sok tulajdonos a telkére a kerítést úgy építette, hogy nem hagyott védő távolságot. A kerítések 80 %-át le kell bontani, ami a tulajdonos felelőssége és azokat beljebb kell rakni. Ezt követően lehet csak utat építeni. De ilyen utca például a Millennium utca is.
A Sziklai utcában az építkezések miatt az út nagyon rongálódott, balesetveszélyessé is vált. Tudnak-e ezen segíteni?
Elekes István polgármester: Igen, ha jól tudom ott már bírságot is kirótt az önkormányzatunk az építtetőre. Az összes útrongáló lakót felszólítottunk, hogy tegyék rendbe az utat. Ha nem teszik meg, akkor bírságot küldünk ki számukra, ha akkor sem történik semmi, az önkormányzat rendbe teszi és az ő telkére ráterheli a felújítás költségét. Ezt meg fogjuk nézni.
A gyermekorvosi rendelő megvalósulásával kapcsolatban várható-e előre lépés?
Elekes István polgármester: A gyermekorvosi rendelő megvalósulása azt kell hogy mondjam elúszott. Amikor volt rá pénzünk próbáltuk ezt megvalósítani jegyző asszonnyal együtt. Megvan az épület. Az akkori testület sajnos 4:3 arányban leszavazta. A legszomorúbb, hogy nemcsak gyermekorvosi rendelővel, de gyógyszertárral is gazdagodtunk volna. Sajnos a képviselő testület nagyobb része nem támogatta ezt. Nagyon nehéz ma gyermekorvost találni, nekünk volt itt lehetőségünk, mert szívesen jött volna hozzánk egy gyermekorvos, aki azóta máshol alakította ki praxisát. Sajnos a mostani forrásainkból már nem is tudnánk egy ilyen beruházást megvalósítani.
Az Iskola utcába újra átvágták az aszfaltos utat. Helyreállították, de beszakadt, lejjebb van az aszfalt. Esetleg ott kapott felszólítást az ingatlan tulajdonos? Nem lehet esetleg elérni azt, hogy először fúrják át az utat és úgy kössenek rá? Ez folyamatos probléma.
Elekes István polgármester: Mi mint önkormányzat csak az út átfúrást engedélyezzük. Az a probléma, hogy ezek az utak nagyon terhelve vannak közművekkel, ilyen a Millennium utca is. Nem pontosak a közműtérképek, így ez nagyon megnehezíti a közművek bekötését. 3 évig köteles a kivitelező az út helyreállítására. Negyedévente szokott kollégánk körbemenni a településen és ezt követően készíti el a felszólításokat, ez évben 76 esetben készült sor erre.
A buszmenetrend összeállításában a lakóknak lehet javaslata?
Elekes István polgármester: Minden évben kérte a busztársaság az önkormányzat és a lakosság véleményét. Mi ezt többnyire tavasszal a Cserszegtomaji Krónikában szoktuk közzé tenni, melyre a lakosság is szokott véleményt írni. Ezeket a válaszokat összesítve mindig eljuttatjuk a busztárssasághoz. Hát elmondhatom, hogy szinte minden évben hasonló összesítést küldünk el, de változás nem igen történik a menetrendben. Általában az üzemeltetési költségekre és az utazók létszámára hivatkoznak. Szerettünk volna egy buszjáratot késő este is, egy körjáratot Hévíz és Cserszegtomaj között.
A volán társaság jó lenne, ha legalább arra figyelne, hogy például a Budapestről érkező vonathoz igazodjon, hogy a csatlakozást biztosítsa az utasoknak. Van-e beleszólási lehetőség ebbe?
Elekes István polgármester: Igen, mi leírjuk a javaslatokat évek óta, de azok többnyire süket fülekre találnak.
A válasz, hogy felmérték, de gazdaságtalan lenne a működése. Rezivel közösen már lassan 6 000 ember tömegközlekedését kellene biztosítani. A költségek sajnos egyre nagyobbak, a busz sofőrök bére is emelkedik, viszont a busztársaságok bevétele nem nő, így egyre kevésbé tudják finanszírozni a járatokat. Azt kell mondanom, hogy ez a 22 csapda, mivel ahhoz hogy többen egyenek kellenének új járatok, de mivel nincsen pénzük, nem is lesz több, mivel nem lesz több utazó.
A Rezi úti gyalogátkelőhely kicsit befejezetlennek tűnik. Miért a cukrászda felől  készült egy sarkos buszmegálló utat jelző burkolati jel?   Míg a másik oldalon az úttesten áll meg a busz. Valamint mért nem épült meg a Dr. Bakonyi Károly utca felől a gyalogátkelőhely?
Elekes István polgármester: Egy tervezőt kértünk fel, hogy az összes szakhatósággal egyeztesse le a követelményeket és egy olyan tervez készítsen, ami minden jogszabálynak megfelel. Nem mindegy hogy milyen festéket használnak, milyen szögben fekszik az átkelőhely közlekedésbiztonság szempontjából. Nagyon szigorú szabályok vonatkoznak erre.  
Nem is a Rezi úti gyalogátkelőhelyre gondolva lennének problémák, sokkal inkább a Dr. Bakonyi Károly utca felőli megközelítésnél a buszmegálló felé, mivel két oldal járda van.
Elekes István polgármester: Főleg a bekanyarodási ív miatt balesetveszélyes lett volna ott egy járda. Erre csak jóval lejjebb kaphattunk volna engedélyt. A szakhatóságok szigorú szabályait betartva lehet csak gyalogátkelőhelyet építeni. Az iskolánál is egy ilyen gyalogátkelőhelyet építettünk, mely most már minden szabálynak megfelel.
A volán buszmenetrend módosítással kapcsolatban annyit szeretnék mondani, hogy a változás érdekében a lakóknak kell írni a volán felé, mert minél többen reklamálnak annál inkább fogják megvalósítani a kérésüket. Erre már máshol is volt példa.
Elekes István polgármester: Minden bizonnyal talán nagyobb hatása lesz a kérésnek, ha nem csak az önkormányzattól kapnak levelet.
Az iskolánál lévő füves területtel milyen szándéka van az önkormányzatnak? Ugyanis az iskolánál nehéz parkolni egyes rendezvények esetében.
Elekes István polgármester: Mindig végig hallgatom, hogy kevés a parkolóhely. De szerencsére a Széles utcában, az orvosi rendelő előtt is van parkolóhely, melyek többnyire üresek. Sok a parkoló az iskola környékén, a környező településeket nézve nálunk a legtöbb az iskola körül. Persze nem a bejárattól pár méterre, hanem pár 10 méterre.
Nagyon sok gond van a vízzel. Esetleg a DRV képviselőit megkérdezhetjük erről?
Az elmúlt években nagyon sok új építkezés van és a legtöbb esetben nagy úszómedencés házakat építenek. A mostani építkezések elláthatók ivóvízzel fejlesztés nélkül? Mondok egy példát. A volt TSZ szőlő területén épül egy 400 m2-es lakóház egy 400 m2-es  fürdőtóval. Mivel fogják ezt feltölteni? Lesz elég víz hozzá? Van-e valamilyen terv?- tette fel a kérdést Tolvéth Gyula Tamás képviselő.
DRV képviselője: Cserszegen már megvalósult egy hőszivattyús fejlesztés. A település vízhálózatának vizsgálatát elkezdtük már, ez kell majd a fejlesztéshez. Az egyéni bekötéseket a tervező mindenkinek 0,4 mm/fő vízigényt ír elő.
A további kérdésekre a DRV munkatársai írásban fognak majd válaszolni.

Arra tervre gondolnak, amit már megkaptunk, de a legkorábbi megvalósítási dátuma 2037? Akkor még el sem fogják kezdeni a tervezést sem. Hogyan lehet, hogy olyan helyekre adnak ki engedélyeket, amelyek már most is túlterheltek. A meglévő ingatlanokban is akadozik a víz ellátás, de továbbra is engedik, hogy rákössenek mások. Ez komoly probléma.  - jegyezte meg Liszkai Erzsébet képviselő.

A Zalaispa képviselői nem tudtak eljönni, de minden kérdésre válaszolni fognak. A MOHU átfogja venni a hulladékszállítást.

Van-e lehetőség hogy a Pajtika utcán, ahol már neki álltak az árokpartokat rendbe tenni -hogy a kukás kocsival elférjenek- hogy ezt folytassák?
Elekes István polgármester: 85 %-ban a telek tulajdonosoknak kellene ezt elvégeznie. Ha ezt nem teszik meg akkor rá fogjuk a munkadíjat terhelni a telkekre. Persze volt aki idős kora miatt bejött segítséget kérni. Természetesen ilyen esetben segítünk is.

Több kérdés nem merült fel, így a Elekes István polgármester bezárta a közmeghallgatást.

 

Készítette: Süliné Elekes Éva